torsdag 13. desember 2012

Litt om konflikthåndtering

Konflikt er er uoverensstemmelse mellom interesser, følelser, handlinger eller verdier. Barna lærer gjennom samspill med andre hvordan de kan klare å takle konflikter.
Konflikter mellom mennesker er de fleste konfliktene jeg som BUA vil møte i arbeidet mitt. Det kan for eksempel være konflikter med ulike grupper mennesker som foreldre, kolleger og barn og unge. Det er ofte sånn at konflikter i barnehage eller SFO handler om ting eller gjenstander. 

SKOLE og i SFO
Typiske konflikter i barneskolen er ofte knyttet til spill og regler. Konflikter som er knyttet til ting handler om å mestre ferdighetene for samhandling. 
Konfliktløsning handler mye om å hjelpe barna som er involvert med å takle vanskelige følelser. 

Forebygge konflikter
Jeg som BUA må ha ansvar for å utøve gode holdninger og strategier for at man skal klare å forebygge konflikter som skjer både i barnehagen og skole og SFO.
Det er viktig å snakke om og å sette ord på vanlige konflikter er en strategi som blir mye brukt i barnehagen og skolen. 
Ved at man stiller åpne spørsmål vil barna få anledning til selv å sette ord på hva de opplever som en konflikt.
Vi kan også forebygge konflikt ved å legge til rette hverdagen slik at barnas behov og interesser blir ivaretatt.

Strategier for konfliktløsning
- Likeverdig samtale
- En objektiv framstilling
- Åpne spørsmål
-  Finne en løsning



Bilde er hentet fra google//


Tar med et eksempel fra min praksisplass:
Da jeg var på praksisplassen min for noen uker siden, så var det en slåsskamp i friminuttet. Jeg løp og grep inn. Det så veldig alvorlig ut, så jeg ble veldig redd. Jeg tok med begge to inn og snakket med dem. Jeg hørte på begges sider av konflikten og vi kom med en løsning tilslutt. Jeg stilte også åpne spørsmål og hadde en likeverdig samtale med begge to. De løste konflikten og det gikk kjempe bra. De ble venner igjen. Jeg hadde en kjempe god følelse at jeg virkelig klarte å løse en konflikt med ulike strategier.

- Ardita



1 kommentar:

  1. Hei Ardita
    Fint eksempel, en slik konflikt er nok ganske vanlig i sfo. Forstår godt at du synes det var ubehagelig og at du ble redd, men det er utrolig viktig at voksne griper inn slik du gjør i denne situasjonen! Synes du løste det på en meget god måte!

    SvarSlett