tirsdag 13. november 2012

Barnas språkutvikling på min praksisplass


Kjennetegn

7-8 år 
Stor interesse for å kombinere språket og betydningen for leseopplæringen.

Tilrettelegging av språket
For at vi skal legge til rette for språk og språkstimulering må vi se hvert enkelt barns spesielle behov og muligheter. Det er veldig viktig å finne ut hva som er spesielt for hvert enkelt barn. Når det gjelder å utvikle et språk, skal kommunikasjonen og samspillet mellom barnet og de voksne være svært viktig. Alle signalene som barn gir ut og alle uttrykksmåter må bli forstått av de voksne.
En veldig viktig måte å stimulere barnas språklige utvikling på er som regel å lese bøker sammen.

På min praksisplass pleier de å utvikle nye ferdigheter og bruke språket på en mer avansert måte og da er det veldig viktig at barnet bruker det de kan eller mestrer. Det handler også veldig mye om barn som blir snakket med, lyttet til, bekreftet og forstått av en nysgjerrig og positiv voksen, har et veldig bra språklig utgangspunkt.

Tospråklig
Praksisplassen min har mange elever som er flerspråklige/tospråklige.
Det kan være barn som vokser opp i tospråklige familier der de har et fremmedspråk i tillegg til norsk helt fra de er født. Da blir barnet lært opp til å snakke og bli snakket til på to forskjellige språk. Da får barna to språk som morsmål dersom foreldrene har og bruker forskjellige morsmål.
- Et morsmål er et eller flere språk som barnet lærer i sin tidlige barndom og hjemme sammen med foreldrene sine.
Morsmål er viktig for opplevelse av egen identitet og mestring på mange områder. Et godt utviklet morsmål er en grunnleggende forutsetning for den viere språklige utviklingen, også når det gjelder skriftspråk og leseforståelse. Fra Rammeplanen for barnehagen.
Tospråklige barn lærer norsk lettere når de har et godt utviklet morsmål og barn med et godt utviklet tospråklighet er ofte bedre på flere språktester enn barn med bare ett språk.

Språkutvikling
For at barn skal utvikle språket sitt pleier lærerne på praksisplassen min ha veiledet lesing, der de går gjennom hva de skal forbedre seg i og hvordan de skal gjøre det bedre. De som har språkvansker pleier å bli tatt ut i grupper og gå gjennom oppgaver nøye sånn at de virkelig lærer det.

Det er veldig viktig for de som har språkvansker at de ikke kommer i faresonen for å utvikle lese og skrivevansker. Det kan hende at barn får problemer med å delta i lek, og dette gir da færre muligheter til å være med i samtaler og diskusjoner med andre. Dette fører da til sosiale vansker. Man har ikke nære venner og man deltar ikke i gruppeaktiviteter. Det gjør at barn blir mer alene, ikke har det bra i det sosiale livet og ikke minst mister selvtilliten sin.
Derfor trenger barn voksne som stimulerer barna og som positivt oppmuntrer dem på ulike måter. En god måte er å påvirke barn til språkglede. Det at man snakker med barnet om de de har opplevd.
Dette pleier de å gjøre ofte på min praksisplass.

Språk og lek
Barn lærer ofte veldig mye gjennom lek. De bruker språket veldig mye og dermed utvikler de språket sitt. Det er en veldig fin måte å utvikle sitt språk på. Gjennom lek pleier de å bruke språket og selv de som ikke har veldig god språkutvikling, kommuniserer gjennom lek og forbedrer språket sitt.

- Ardita Krasniqi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar