tirsdag 16. april 2013

Konferanse 10/04-2013

''Med nettbrett i fanget og smart-telefon på øret''


Onsdag 10. april hadde vi konferanse om IKT på Sandvika vgs. Det handlet om å bruke digitale verktøy pedagogisk i barnehager og skoler. Det var elevene som gjorde at denne konferansen gikk så bra. Det kom rundt 150 mennesker og de var alle fra barnehager eller barneskoler. Vi gjorde dette fordi at vi blir så godt tatt imot av alle praksissteder der elevene blir utplassert, og vi vil derfor gi noe tilbake til alle de praksisstedene som har oss ute.

Det var flere foredragsholdere som kom på konferansen og hadde god kompetanse i å bruke digitale verktøy pedagogisk. Det var veldig lærerikt og vi fikk flere forslag til apper vi kan bruke i barnas hverdag. Foredragsholderne  bestod blant annet av Marianne Undheim, Helle Jacobsen, Ove Skåra v/datatilsynet og Bydel Alna - Benjamin og Marina og Erling Grønlund fra RIKT.

Jeg har lært masse og kjenner nå til mange nye apper som vi kan bruke i arbeid med barn. Jeg har blant annet brukt BookCreator på iPad ute i praksis med barn. Jeg har lært veldig mye som er til nytte å vite når man er ute å arbeider med barn. Ove Skåra fra datatilsynet lærte oss mye om hvordan man bruker bilder når man er i arbeid med barn. Dette var kjempe viktig for oss å vite og det var utrolig bra og nyttig informasjon.

Erling Grønlund fra RIKT er en utrolig flink foredragsholder! Han gir utrolig mye nyttig og bra informasjon som er kjempe greit å ha med seg videre i livet. RIKT står for Ressurs for IKT.  Han brenner og jobber for å se bruk av IKT i skole og barnehage på en måte som skal gi økt læring og et bedre læringsmiljø.

TheaStine og jeg holdt også et foredrag på slutten av dagen. Vi fortalte om prosjektet vårt som jeg har skrevet om tidligere på bloggen min. Det gikk akkurat som forventet! Det var veldig gøy å stå frem foran så mange mennesker selvom jeg var kjempe nervøs. Det var morsomt å vise fram hva vi hadde gjort og hvordan vi hadde brukt digitale verktøy med barn der målet var at barna skal lære mer om nærmiljøet sitt. Det vi fokuserte veldig mye på var at iPaden bare skulle være et verktøy for å nå dette målet.
Det var veldig lærerikt og vi hadde en fantastisk dag!



Bildene er tatt av Martine :)
- Ardita

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar