tirsdag 30. oktober 2012

Samtale med miljøterapeut

Onsdag 24.oktober

Handler om å få inn noen som trives i den jobben og som har den riktige bakgrunnen og er personlig egnet. Det skal være en rød tråd i alt man driver med.
Han fortalte også om noe som kalles for trivselsledere. Trivselsleder en som skal være leder for en aktivitet som gjennomføres i store-friminuttet. Da skal trivselslederen passe på at alle er med, lede aktiviteten og passe på at all utstyr blir tatt med inn igjen etter å ha brukt det på aktiviteten. 
Det er 35 trivselsledere på skolen og de jobber to dager hver. De har også møter på mandager og fredager. Da har de som regel veiledning og de setter opp planer for hvordan de har tenkt til å gjennomføre dette videre.
Det miljøterapeuten tenker er veldig viktig med trivselsledere, er å få dem til å møte utfordringer. Det handler ikke om å være mest populær, alle kan være med. Man skal prøve å motivere de inn til å lære noen av de ferdighetene som kreves for å bli trivselsleder.
Det viktigste er at de følges opp, veiledes og motiveres.

Miljøterapeuten er nødt til å være ute hver dag i storefriminuttet,  for å se om alle har det bra. Miljøterapeuten pleier å være ute før skolestart og hvert friminutt. 

De pleier også å ha noe som heter ART.
I den timen pleier man å bruke en verktøykasse som man trenger til å få laget noe. En ny mulighet for ungdommene til å utvikle ferdighetene sine.
Det er et kjempe nyttig redskap dersom du er veldig flink og snill pike og trenger å øve til å hevde deg mer. Det går ut på rollespill og det at man skal trene seg opp.
Man skal følge grunnleggende sosiale ferdigheter.
Sosiale ferdigheter trenes opp gjennom rollespill.

Det er veldig viktig å bygge relasjoner til elever og lærere, måten man gjør det på er å tilbringe mer tid sammen med dem.   Blanding av autoritet, men samtidig veilede. Hvilke situasjoner går det an å veilede, komme med små positive og konkrete ting som gjør at det blir bra
Det er kjempe store muligheter for utvikling.
Man skal ignorere atferd som man ikke vil ha inntil en viss grad og bygge relasjoner til elevene.

Hva gjør man i en situasjon der barn er med på en slåsskamp e.l.?
Si noe om det jeg ser.
Bevisst i situasjoner. Sikre overganger. Misforståelser. Ufarliggjør hele situasjonen. Korte, klare, tydelige beskjeder. Antall ord. Få fram deres opplevelse. Bekrefter de på det de har sagt. Forskjellige opplevelser, kritisk punkt. Være helt rolig, men tydelig. Hjelpe til å sette ord på det. Også handler om å få den hjelpen man trenger. Benytt anledningen til å bygge relasjoner med de elevene som du opplever er alene.

Det var en ganske lærerik samtale som jeg skal ha med meg videre! Det kommer alltid til å sitte og jeg er mer bevisst på ulike ting nå enn det jeg var før. Veldig nyttig og setter virkelig stor pris på at han tok seg tid til å fortelle om jobben sin.

- Ardita Krasniqi

1 kommentar:

  1. Hei Ardita
    Ja, denne samtalen forstår jeg godt at du hadde utbytte av!

    Spennende at de har trivselsledere, er et de eldste barna som får lov til å være det? Lurt å engasjere barna i friminuttene så de ikke går rundt og kjeder seg. Det kan nok være med å forebygge mange konflikter.

    SvarSlett